عقابی با پنجه‌های خیانت

عقابی با پنجه‌های خیانت

عقابی با پنجه‌های خیانت

به قلم عباس میبدی

سازمان CIA با سر واژه‌ی سی‌آی‌ای و دنیایی که آنها را با عقابی سرسفید می‌شناسند. عقابی با تیغه‌های شعاعی که نشان از سلطه و تجمیع اطلاعات دارد. سازمانی که اهداف بلندی برای خاموش کردن صدای مستضعفین جهان به نفع خودش و هم‌ردیفان خودش داشته و دارد. کتاب عملیات سیا با نگاهی مستند به اقدامات این سازمان علیه جمهوری اسلامی ایران نوشته‌ی محمد کفاش بی‌پرده و به‌ طور مستند، پرده‌های بسیاری از رد خون‌هایی برمی‌دارد که سالها در ایران و حتی قبل از انقلاب از آنها به جا مانده است. ردخون‌هایی که هنوز پس از کالبد شکافی و واکاوی خبر از جنایتی دیگر می‌دهد.

“محمد کفاش” در این کتاب با منابعی محکم به دور از تعصب و اغراق هر آنچه که به دستان سازمان سیا روی داده است را طبق اسنادی معتبر که در کتاب تصاویر مهمترین‌شان منتشر شده است، ارائه و بررسی می‌کند. از نقش سیاه در قبل از انقلاب تا نقشی که همچنان در این ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی داشته و دارند. عملیات سیا همچنین به هدف ایجاد سازمان سیا و تکنیک‌هایی که همیشه سرلوحه‌ی آنها بوده است پرداخته است. تکنیک‌هایی از کسب اطلاعات از منابع انسانی، رادیویی، همانندسازی و…

عملیات سیا از اساس تاریخچه مواجهه سیا با ایران را بررسی می‌کند. تاریخچه‌ای که در تاریخ لکه‌ی سیاهش برای همیشه ماند و پاک نشد. ننگی از همکاری و توافقی پنهانی با انگلیس در کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ علیه مصدق و نشاندن سرلشکر زاهدی به جای او که به گفته‌ی نویسنده با این کار سازمان سیا به تحقیر آمیزترین اصطلاح سیاسی ناسیونالیست ایرانی مبدل شدند. نویسنده همچنین به روند سیا در اوایل انقلاب اسلامی تا اکنون که گویا این سازمان، شکل جدیدتری به خود میگیرد، می‌پردازد. از عملیات‌های پنهانی تا فراری دادن گروگان‌هایشان با شگردهایی مختلف نظیر فیلمسازی در ایران تا فتنه‌ها و آشوبهایی به شکل اعتراض همچنین ترور دانشمندان ایران و دست و پا زدن و همکاری با شبکه‌های رسانه‌ای و سرمایه‎‌گذاری در جهت فیلمسازی در هالیوود.

عملیات سیا کارنامه‌ی مستند سازمانی‌ست که پنجه‌های خونین عقابش برای جهان، همیشه منفوراست و خواهد ماند.

مدیر
ارسال دیدگاه